NYT fra bestyrelsen

Skrevet af bestyrelsen

Vandmålere..

Så er det ved at være tid til opsætning af vandmålere..
De fleste er nu sat op - men der er haver hvor det ikke er muligt at komme ind - uden jeres hjælp.. så venligst ring og aftal tid - så vi kan få de sidste med - og dermed være klar til at åbne for vandet.. Vi venter dog på at den sidste nattefrost er ovre..

Og så er det dejligt at se, at flere har benyttet tiden til en tur i haven - vi skal dog lige huske på at vi holder afstand til hinanden.

Det kan oplyses at når der åbnes for vandet - bliver vores fælles toilet IKKE åbnet - og dette pga den store smitterisiko..

GENERALFORSAMLING..
Al sund fornuft samt efter anmodning fra Kolonihaveforbundet har gjort at vi i bestyrelsen har valgt at udsætte Generalforsamlingen d. 24 marts til senere.
Vi vil oplyse en dato når vi mener det er forsvarligt.
Så altså - INGEN GENERALFORSAMLING D. 24.MARTS 2020.

Men husk - kig til jeres haver når I har muligheder - flere huse mm har lidt skade efter div. storme..

OPHØR i snedkerfirma Ikast

Billige materialer til havehuse mm

Har fået oplyst at der er ophør fra nedlagt snedkerværksted, med flere gode ting til havehus - vinduer mm. -
Der er åbent mandag - tirsdag og onsdag 9/3 til og med 11/3 - på adr.

Grøddevej 16, 7430 Ikast
tlf. 20481000

Mulighed for et godt køb.

Afslutning 2019
Så fik vi afsluttet sæson 2019, hvor 24 deltog til spisning og hygge.
Dejligt at se at så mange deltager. selvom vi gerne ser at endnu flere kommer..
Vandmålere er nu nedtaget - også fra de haver hvor der IKKE har været låst op.
Det gør det lidt mere besværligt, men vi er nødt til at få målerne ned - både for at aflæse forbrug samt for at undgå de går til pga frost.. Frosten har vi dog været forskånet meget for.. og kun 2-3 målere er gået til. De vil blive fornyet når de igen sættes op til foråret.
Vi skal derfor anmode om at man holder øje med hvornår målerne igen sættes op, da vi gerne skal have adgang til haverne..
Gennem vinteren ser vi gerne at I holder øje med jeres egen haver - og også skæver ind til andres haver - og giver besked hvis man bemærker noget der ser underligt ud. Det kan være med til at forebygge indbrud og tyveri.
Herfra vil vi ønske alle i Ålykke et rigtig godt nytår og på gensyn i 2020.

Afslutning 2019

Så nærmer vi os d. 19. okt. hvor vi har afslutning for denne sæson.
Vi mødes i Fælleshuset d. 19. oktober kl. 12.00, hvor vi håber at få et par hyggelige timer sammen.
'
Der vil som sædvanligt blive serveret lidt god mad samt lidt at skylle ned med.'
'Der vil desuden blive uddelt prævier fra Kolonihaveforbundet til de 2 haver, der fik flest point til havebedømmelsen, samt havens præmie fra Haveforeningen til nr. 3.

Vi skal derfor bede jer om at tilmelde jer med navn, havenr og antal og lægge sedlen i postkassen ved Fælleshuset SENEST 15. oktober, af hensyn til bestilling af mad.

Vi håber at rigtig mange vil møde op.

Hej alle.
Så er efteråret så småt ved at indfinde sig, også i Ålykke..
Bestyrelsen har derfor d.d. opsat afspærring på både p-plads og stykket ved blomsterkummen, for at undgå at få det hele ødelagt - samt forhindre at flere sidder fast i det bløde underlag.. Det bliver indtil det igen er muligt at holde parkeret på P-pladsen uden at synke i. Håber alle forstår hvorfor.-

Fra dato er der indført nye regler vedr. ansøgning om byggeri, ombygning og lign. Man skal nu indhente ansøgningsskema hos bestyrelsen. Skemaet er udfærdiget sådan, at det følger hele byggeriet fra start til slut, og endelig ender hos Herning Kommune, Tek. Forvaltning, hvor det vil blive registreret i BBR.
Ansøgningen skal udfyldes og afleveres til bestyrelsen, der gennemser og godkender denne, og giver tilladelse til opstart af byggeri.Man får en frist på 2 år til at færdiggøre byggeriet. Det skal efterflg. godkendes og opmåles for at konstatere at mål er iflg. tegning.

Afslutning af 2019

Vi nærmer os datoen for afslutning, 19. okt. 2019 i Fælleshus, hvor vi igen vil byde på lidt godt at spise og lidt at skylle ned med.  Der vil blive opsat besked i tavlen - og man skal tilmelde sig til spisning.

mvh

Havevandring 2019

Så fik vi afholdt havevandring med havekonsulenten.
Der deltog 25 og vi gik gennem hele havekolonien - og var inde i de haver, hvor der enten var flag ude eller havelågen stod åben.
Efterfølgende var vi i Fælleshuset, hvor havekonsulenten fortalte om div. ting, han havde observeret under turen. Vi fik endda ros - da han syntes haverne så bedre ud end sidste år. Selvom der stadig er nogle, der godt kunne gøre lidt ekstra ud af det. Vi fik mange gode råd og vejledning. Og efter 1 1/2 time sluttede vi og tog hver til sit, flere fyldt med mange gode råd.
Så vi kan kun opfordre til at man møder op og deltager - og får gode råd af en fagmand.

VAND.

Så er der igen åbnet for vandet ... Husk at lukke for stophanen ved måleren når haven forlades.. I tilfælde af brud på slange eller andre tilslutninger inde i haven..

ÅBNING af sæson 2019

Husk det er på søndag d. 14. i Fælleshuset kl. 10.
Der bliver serveret kaffe og rundstykker når flaget er hejst..
Mød op - men giv gerne besked om hvor mange - af hensyn til bestilling af rundstykker mm.

Vand:
Der er stadig haver der ikke har været til gængelige - for opsætning af vandmålere.. Ret henvendelse og aftal tid - så alle kan få monteret denne. Vi åbner alligevel ikke før alle er monterede.'
Vi venter dog lige på at nattefrosten slipper sit tag - hvilket vi håber snart sker.
Bestyrelsen

Så er sæsonen 2018 aflsluttet officielt, selvom mange selvfølgelig stadig er i haverne , både for at gøre den vinterklar samt for at nyde det.
Vi mødtes i lørdag d.20.okt i Fælleshuset kl. 11.30, ialt 20 mødte op, hvor vi fik et par gode timer med hyggesnak, mens der blev indtaget god mad med en øl og en snaps, og sodavand.. og sluttede dagen af med en kop kaffe. En rigtig hyggelig dag, hvor vi håber flere vil tilslutte sig næste år.

Da sæsonen nu er afsluttet vil der snart blive lukket for vandet. Vi vil vente med det til vi ser de første tegn på nattefrost. Så bliver der opsat seddel i TAVLEN med oplysning om hvornår der lukkes. Så skal vandmålerne tages ned, og dette gøres ved bestyrelsen, da disse skal aflæses. Man bedes derfor have haven åbent - eller aftale tidspunkt for hvornår det er muligt at komme ind i haven.
Vel mødt til næste sæson.

Afslutning 2018

Så nærmer vi os tiden hvor vi officielt lukker denne sæson ned.
LØRDAG d 20. OKT kl. 11.30 mødes vi i FÆLLESHUSET
til hvor Jørgen tager flaget ned for sidste gang i år.
Derefter vil der være lidt mad og drikke.
Man bedes tilmelde sig ved at lægge seddel i postkassen med angivelse af
havenr. hvem der kommer og hvor mange.
Tilmelding skal helst være inden 18. okt.. af hensyn til bestilling af mad.
Det vil være næsten samme menu som sidste år, med lidt lunt og lidt godt til et stykke rugbrød.
Vel mødt..
Hilsen

Havesæson 2018 ..

GENERALFORSAMLING HAVEFORENING ÅLYKKE
Indkaldelse til generalforsamling onsdag 14. marts 2018 kl. 19.00 i Beboerhuset H.P.Hansensvej 50, (v/REMA 1000)

Dagsorden: 1. Valg af dirigent
                  2.  Formandsberetning
                  3. Foreningens regnskab og budget.
                  4. Valg:
                      a. Formand (Carsten Alsing)
                      b. 2 suppleanter til bestyrelsen (p.t. Jørgen Nielsen og Tove
                          Nielsen.
                      c. 2 revisorer for 2 år (pt. Martinus Nielsen og Poul Nielsen)
                      d. 2 revisorsuppleanter for 1 år (pr. Jan Kristensen og Tove
                          Nielsen.
                       e. 1 vurderingsudvalgsformand for 2 år (pt Poul Mikkelsen)
                       f. 1 vurderingsmnedlem for 1 år ( pt. Jan Kristensen)
                   6. Eventuelt.

Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen skal indleveres til Carsten Alsing, Ydunsvej 33 L, st, Herning senest 5 dage før generalforsamlingen.
Vel mødt
Bestyrelsen

Generalforsamling Haveforeningen Ålykke .
Onsdag 14. marts 2018
Referat:
1. Valg af dirigent. Bestyrelsen foreslog Knud Mogensen, Rosenhaven 5.
Knud blev enstemmigt valgt, og takkede for valget. Indledte med at oplæse dagsordenen.
Konstaterede at der var indkaldt rettidigt, hvilket ingen havde indvendinger mod.
2. Formandens beretning. Formanden, Carsten Alsing, bød velkommen. Der var i 2017 ejerskiftet 14 haver, og endnu 4 til salg. Fra sidste generalforsamling, har vi prøvet med fast mand til pasning af fællesarealer, hvilket var til alles tilfredshed. Bestyrelsen gav Vagn gratis haveleje for det. Stadig haver, der trænger til en ekstra omgang. Dette gælder hæk og ukrudt i hæk til nabo. Bestyrelsen retter igen henvendelse til de pgl.
Gennemgang af skrivelse fra kommunen vedr. gældende regler, mht størrelse af bebyggelse, ligesom det blev oplyst, at hvis der var indlagt vand i huset, skulle der være godkendt afløb, godkendt af kommunen. Gælder ikke ved udekøkken. Ellers godkendte opsamlingstanke.
H/F Godthåb, som vi harft ejerandel i, har vi underskrevet overdragelsespapirer, så vi fremover ikke hæfter for noget økonomisk derfra.
Henvises til ny hjemmeside i Kolonihaveforbundet, med mange gode og nyttige oplysninger.
Der anmodes om, at man lukker for stophanen til vand, når haven forlades. Der bruges en del tid på at gennemgå haverne, når Herning Vand oplyser om konstant forbrug døgnet rundt.
Endelig skal der igen bedes om, at man oplyser om ændring af bopæl, e-mail og tlf. til bestyrelsen.
Formandens beretning blev godkendt.
3. Foreningens regnskab og budget.
Kasserer, Frede Rasmussen, oplyste at der ikke var specielle ting der skulle fremhæves, og bad om kommentarer til både regnskab og budget. Der blev forespurgt om indtægter ved salg af haver. Kun indmeldelsesgebyr kr. 500 intet yderligere.
Både regnskab og budget blev godkendt.
4. Valg:
a. Formand, pt Carsten Alsing, modtager genvalg.Blev genvalgt.
b. 2 suppleanter til bestyrelsen, pt Jørgen Nielsen og Tove Nielsen - blev begge genvalgte.
c. 2 revisorer for 2 år, pt. Martinus Nielsen og Poul Nielsen, blev begge genvalgt.
2. 2 revisorsuppleanter for 1 år, pt. Jan Kristensen og Tove Nielsen. Jan var ikke modt, og Bente Schleicher, Aahaven 1, blev valgt og Tove Nielsen genvalgt.
e. Vurderingsudvalgsformand for 2 år, pt Poul Mikkelsen. Modtog genvalg såfremt der blev valgt stabile vurderingsfolk, så vurderingen kunne foretages korrekt. Efter valg af nye vurderingsfolk modtog Poul genvalg.
f. 1 vurderingsmedlem for 1 år, pt. Jan Kristensen. Jan var ikke mødt op, valgt blev Knud Mogensen og Jens Peter Gjørup. Martinus Nielsen modtog genvalg. Så vurderingsudvalg fremover består af 4 personer, efter ønske fra bestyrelsen.
5. Indkomne forslag:
Forslag fra Mikael Møller: Forbedring af vej Irishaven.
Formanden oplyste, at alt havde været vådt, og henstillede derfor at man kørte med forsigtighed både på veje og p-plads i den våde periode.
Grus på p-plads: Formanden oplyste, at man i steddet ville forsøge at bore huller i p-plads for at lede overfladevand væk, ventede på erfaringer fra Ebbe, Høgehaven 1, der havde gjort det i sin have.
Facebook side forebedres. Formanden oplyste, at Facebook siden var opstartet af private og ikke haveforeningen.
6. Eventuelt.
Bestyrelsen anmodede om oplysning af både tlf.nr. samt e-mailadr, da det ville gøre det lettere at udsende oplysninger til medlemmerne.
Hvad sker der med dem, der ikke holder deres haver? Formanden oplyste at bestyrelsen ville tage fat på problemerne og sørge for at evt. træer, der gik ind over naboskel blev beskåret af pgl. medlem, ellers af bestyrelsen.  Færdselstavler opsat på havelåger ville blive fjernet, helst af ejeren selv, ellers af bestyrelsen. Ligeså hvis et træ vælter over i nabo, erstatningspligt?
 Undersøges.
Der kom ikke yderligere hvorfor der blev takket for fremmødet.
ref.v/Pernille og Bettina.

Til Havefolket.

Så er det sidste udkald mht at få klippet hækken. Såfremt dette ikke sker vil Foreningen få hækken klippet og regning vil blive sendt til ejeren.
Har nogen problemet med at få klippet hækken, er man velkommen til at rette henvendelse til bestyrelsen, som vil kunne være behjælpelig med at få den klippet.

SALG af haver.
Det skal oplyses, at ingen haver kan sælges - sættes til salg - uden at bestyrelsen er orienteret. Ethvert køb skal godkendes af bestyrelsen - ligesom der skal ske en vurdering jfr. reglerne - af haven/huset - inden salg kan ske.

SOLSIKKER...

Så er det nu der bliver målt solsikker til konkurencen - på tavlen stod der opmåling søndag d. 5/9 - hvilket er en blanding af søndag og mandag :-) - vi er begyndt - og tager de sidste - hvor haverne var låst i dag søndag - mandag - hvorefter der bliver sat en seddel i tavlen med resultatet - men dejligt at så mange har sluttet op om det...
mvh

http://Sæson 2016

Generalforsamling 2016
Så fik vi afholdt generalforsamling 2016 tirsdag d. 15/3,  hvor ialt 32 mødte op -hvilket er 23 haver...ikke så mange som sædvanlig - men dog flot.. Referat vil tilgå her senere.. Men det kan oplyses, at bestyrelsen fortsætter med Carsten Alsing som formand- Frede Rasmussen  som kasserer og Gitte Lambæk som næstformand.
Der blev vedtaget ændrig af vedtægter - iht Kolonihaveforbundets standardvedtægter. Disse skal så vedtages endelig på en ekstraordinær generalforsamling - som vi håber bliver d. 10. april - samtidig med åbning af havesæsonen. Der udsendes indkaldelser..
Der blev endvidere vedtaget at der afholdes en konkurrence i  år - Hvem kan fremavle den højeste solsikke ?? Der vil på opslagstavlen blive opsat tidspunkt for afslutning af konkurrencen. Præmien til den højeste solsikke vil være en præmie til en værdi af kr. 500.
Vel mødt til en ny og rar sæson 2016

Ekstraordinær generalforsamling

Der har i dag, søndag d. 10. apr. været afholdt ekstraordinær generalforsamling for vedtagelse af standardvedtægter.
Inden blev flaget hejst ved Jørgen Flagmand for igangsætning af sæson 2016.

Ialt 20 haver mødte op - med næsten 40 deltagere. Vedtægter blev vedtaget.
Der var derefter kaffe og rundstykker - og det var flere end vores nuværendeæll hus kunne rumme - hvorfor vi har ønske om en udvidelse af Fælleshuset... P.Vi er glade for at så mange mødte op - og håber at det vil fortsætte ved kommende arrangementer.
P.S. Der er nu åbnet for vand - så hold øje med utætte haner mm og giv besked så hurtigt som muligt. Og husk - LUK for vandet når I forlader haven hver dag.

Sæson 2016

Da vi nu er kommet godt i gang med den nye sæson og vejret er med os, synes vi at der skal ske lidt mere i haverne. Mange er godt i gang - men der er endnu en del der nok kunne gøre lidt mere ved det - især omkring hækkene til haverne. Det er det første indtryk man får - og det kræver ikke så meget.. Lidt sort jord - ser både pænt ud og er godt for hækkene.. Græsset udenfor haverne skal også slås - ligeså de veje hvor der er midterrabbat med græs.. Det pynter ...
Så vi ønsker alle en rigtig god sommer.
Bestyrelsen

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Nina Launbøl Hansen | Svar 15.04.2019 15.27

Et tilbud til kolonihavefolket:
BI-FOREDRAG MED RABAT :)

Hanne Kjær | Svar 27.03.2019 20.24

Hvornår bliver der åbnet for vand ?
Hvornår kommer der container til haveaffald?
Forår 2019.

Bo. | Svar 23.04.2018 11.51

Hej, hvad er jordlejen hos jer? Er der krav til adresse i Herning kommune? Må man have adresse på kolonihaven?

Juul nielsen | Svar 19.03.2018 12.49

Hvad er den årlige jordleje i foreningen ?

Betina | Svar 03.04.2016 11.09

Det må man. Det er vi flere der har! ☺

Janni | Svar 25.03.2016 22.08

Hej med jer. Ville lige spørge til jeres husdyrs regler, synes ikke at kunne finde noget på jeres side. Må mnan have hund i egen have?
Go påske.

Se alle kommentarer

23.03 | 15:53

Hvornår bliver vandet åbnet det bliver vel inden den 15/4 dette er bare et spørgsmål som flere er kommet med

03.11 | 21:38

Hej!
Vi søger med lys og lygte efter en kolonihave, gerne i den billige ende.
Skriv gerne en kommentar, hvis du står og skal af med en kolonihave
Kh Ki

01.10 | 23:25

Hej
Er der nogle haver til salg ?

10.09 | 14:36

Hej kunne der være andre haver tilsalg som heller ikke har nået siden endnu.?
Aahaven der ikke er på listen er den stadig tilsalg og hvad var prisen. ?
Vh

Du kan lide denne side